قطعی برق

مراقبت از لوازم برقی در قطعی برق

در مواجهه با خاموشی های مکرر و بی ثباتی الکتریکی در ایران، لوازم خانگی حتی با آسیب های جبران ناپذیر تحت تأثیر قرار می گیرند. هنگامی که برق قطع می شود، بهترین راه مراقبت از تجهیزات الکترونیکی و لوازم خانگی این است که دویدن برای جدا کردن آنها را انجام دهیم. با این حال تجهیزات بیشماری در نتیجه نوسانات یا خرابی در نیروی الکتریکی آسیب می بینند. اگرچه فناوری های جدید تجهیزات کم مصرف ارائه می دهند، اما حقیقت این است که وقتی یک رویداد الکتریکی رخ می دهد، تا حدی آسیب پذیر می شوند که غیر قابل جبران می شوند. یخچال، تلویزیون و مایکروویو از جمله مواردی هستند که بیشتر در معرض آسیب جدی هستند. یکی از راه های محافظت از آنها استفاده از محافظ هایی است که به حفظ شرایط مناسب در برابر نور کم کمک می کند. در ادامه ما نکاتی را برای جلوگیری از خسارات عمده در صورت قطع برق و یا نوسان به شما ارائه می دهیم، با ما همراه باشید.

قطعی برق

نکاتی برای جلوگیری از آسیب دیدن وسایل خانگی

  • همیشه برای هر یک از تجهیزات خود از محافظ های مناسب استفاده کنید. توجه داشته باشید که هر وسیله مانند یخچال، مایکروویو، تلویزیون از محافظ خاصی استفاده می کند‌.
  • هنگام قطع برق یا نوسان، فوراً تجهیزات خود را از برق بکشید، حتی اگر از محافظ استفاده می کنید.
  • وقتی برق دوباره برگشت، 15 تا نیم ساعت قبل از اتصال مجدد تجهیزات صبر کنید. مهم است که اگر متوجه شدید که ثبات وجود ندارد، آنها را وصل نکنید.
  • در مواجهه با سهمیه بندی برق، پیش بینی کنید تا برنامه های مربوط به منطقه محل سکونت، قبل و بعد را برای اتصال مجدد تجهیزات خود بررسی کنید.
  • برای جلوگیری از آسیب بیشتر در صورت خاموشی، کلید اصلی را خاموش کنید. این امر در صورت بازگشت ولتاژ بالا حفاظت بهتری را ایجاد می کند.
  • هر روز فقط وسایل مورد نیاز مانند یخچال یا تلویزیون را وصل کنید، این امر باعث مصرف بهینه برق می شود.
  • هنگام خرید یک دستگاه، سازنده موظف است آن را برای اطمینان از ایمنی دستگاه به آزمایشات ارائه دهد. همچنین خرید در فروشگاه های رسمی را توصیه می کنیم، به طوری که شما یک سال گارانتی محصول را دارید، که برای آن باید کوپن های پرداخت را نگه دارید.
  • دارای تنظیم کننده ولتاژ گزینه دیگری برای جلوگیری از آسیب دیدن وسایل برقی است زیرا ورودی ثابت و کنترل شده انرژی را فراهم می کند.
  • قابلیت تهویه مطبوع باید قبل از “خاموشی” یا تغییر ولتاژ قطع شود، حتی توصیه می شود منبع تغذیه اصلی را خاموش کنید.
  • سیستم های روشنایی و فیوز باید مرتباً بررسی شوند تا از سالم بودن آنها اطمینان حاصل شود.
  • در طوفان، رعدوبرق و یا چیزی که می تواند باعث “خاموشی” شود، توصیه می شود تجهیزات را که قرار نیست استفاده شود قطع کنید.
  • برای اتصال وسایل پر مصرف انرژی از افزونه استفاده نکنید.
  • اگر طناب دستگاه فرسوده یا خراب شد، استفاده از آن را متوقف کنید و آن را تعمیر نکنید.
  • لوازم اصلی مانند یخچال و ماشین ظرفشویی یا ماشین لباسشویی باید به پریزها یا مدارهای جداگانه متصل شوند.

در صورت قطع برق بر یخچال یا فریزر چه باید کرد؟

به طور کلی در صورت قطع برق، یخچال ها مواد غذایی را تا 4 ساعت سرد نگه می دارند و فریزرها این کار را 24 تا 48 ساعت انجام می دهند. مهمترین چیز این است که درها را در طول دوره قطع و حداقل نیم ساعت بعد از بازگشت برق باز نکنید تا از سرما جلوگیری شود. بنابراین به عنوان یک اقدام پیشگیرانه در برابر قطعی احتمالی برق، می توانید بطری ها را با آب در یخچال و یخ را در فریزر نگهداری کنید، زیرا این امر به حفظ سرما در داخل کمک می کند. اگر انتظار می رود قطعی برق طولانی شود، می توانید دستگاه را با یک پتو بپوشانید تا مدت طولانی سرد شود.

قطعی برق

دستگاه ارت موقت و ارت پست های فشار قوی

دستگاه ارت موقت وسیله ای برای جلوگیری از برق گرفتگی افراد در حین کار است. این دستگاه برای خطوط هوایی کاربرد دارد که باعث اتصال سه فاز به یکدیگر، و سپس انتقال آن ها به زمین می گردد. ارت پست های فشار قوی نیز جلوی برخی از نوسانات ولتاژی که گذرا و موقتی اند، را می گیرد و از آسیب در برخی تجهیزات جلوگیری می کند. این دستگاه هم در انتقال فشار ولتاژ اضافی به زمین، بسیار موثر و کاربردی است.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *