زمین پست فرعی 

زمین پست فرعی 

زمین پست فرعی 

شرکت تولیدی صنعتی پارس قوی سازه خاور میانه برای شما فرصتی برای کسب اطلاعات، راهنمایی و تامین تجهیزات و لوازم ایمنی فراهم کرده است.

شما میتوانید اطلاعات کافی درباره زمین پست فرعی، ارت موقت فشار قوی، ارت پست برق، چوب استیک برق و غیره را در سایت ما دنبال کنید.

زمین پست فرعی 

سیستم زمینی ایمن دارای دو عملکرد است:

  • مطمئن شوید فردی که در هنگام خرابی در مجاورت تاسیسات زمینی قرار دارد در معرض احتمال شوک الکتریکی کشنده قرار نگیرد.
  • یک مسیر با مقاوت ظاهری کم به زمین برای جریان های ممکن در شرایط عادی و گسل فراهم کند.

استاندارد های زمینی

استاندارد های ملی و بین المللی متنوعی با فرمول های تجربی برای محاسبه پارامتر های طراحی زمین و محدودیت های ایمنی بالقوه وجود دارد. از جمله رهنمود هایی برای طراحی ، نصب، آزمایش و نگهداری سیستم های اصلی زمین در پست های فرعی. راهنمای ایمنی در زمین پست های AC . شیوه نامه طراحی ایستگاه های ترمینال باز با ولتاژ بالا.زمین پست فرعی 

افزایش پتانسیل زمین ( GPR ) :

شبکه زمین پست با مقدار پتانسیل صفر به عنوان اتصال الکتریکی زمین مورد استفاده قرار می گیرد. این اتصال ایده آل نیست، چون اتصال مقاومت در برابر خاکی است که شبکه زمین در آن قرار گرفته است.

در شرایطی معمول همچون گسل ، جریان هایی که از طریق شبکه به زمین متصل اند باعث افزایش شبکه در پتانسیل نسبت به زمین از راه دور میشوند. بسیاری از خنثی های سیستم به این جریان متصل اند.

شیب های بالقوه در اطراف و داخل زمین پست به منظور افزایش پتانسیل زمین ( GPR ) ایجاد میشوند.

GPR یک پست فرعی در شرایط گسل باید محدود شود. در این صورت حد بالقوه گام و لمس بیشتر نمیشود. همچنین باعث کنترل پایین نگه داشتن مقاومت شبکه زمین تا حد ممکن می شود.

پتانسیل های انتقال، شبکه، لمس و مرحله :

برای اطمینان از ایمنی افراد در یک  زمین پست فرعی، باید مطمئن شویم که پتانسیل های مرحله و لمس در پست زمینی و اطراف آن در شرایط گسل زمین ، زیر حد تعیین شده نگهداری شوند. این حداکثر مقدار پتانسیل مجاز مرحله و لمس در استاندارد های مختلف ملی و بین المللی است که مورد توجه قرار گرفته می شود.

پتانسیل مرحله :

پتانسیلی پله ای است.این پارامتر به عنوان اختلاف پتانسیل بین پاهای کامل کشیده شده یک شخص، معمولا با فاصله یک متر، بدون برخورد شخص با ساختار زمینی تعریف می شود.

پتانسیل برخورد یا لمس:

پتانسیل لمس به عنوان اختلاف پتانسیل بین دست های کشیده شده افراد ، لمس ساختار زمینی و قدم های آن شخص تعریف شده است. حدکثر دسترسی معمولا یک متر در نظر گرفته میشود.

پتانسیل شبکه:

پتانسیل شبکه ، پارامتری است که به عنوان اختلاف پتانسیل بین مرکز یک شبکه زمینی و یک ساختار زمینی به هادی های شبکه دفن شده ، تعریف میشود.

درواقع این پارامتر بدترین حالت پتانسیل لمس برای یک شبکه ایستگاه فرعی است که از شبکه هایی با اندازه یکسان تشکیل شده است. این شبکه ها در گوشهی شبکه ی زمینی هستند که بالاترین پتانسیل لمس را دارد.

پتانسیل انتقال

این پارامتر موردی خاص از پتانسیل لمس است. در آن ولتاژ برای بعضی از فواصل با استفاده از یک رسانای فلزی ارجاع شده به زمین به یک پست یا از آن پست خارج میشود. همچنین این پارامتر میتواند پتانسیل لمسی بسیار بالایی باشد. چون در شرایط گسل ، پتانسیل حاصل از زمین ممکن است با GPR برابر باشد.

ملاحظات طراحی سیستم زمین

رساناها: شبکه زمینی پست فرعی از یک سیستم زمینی با رساناهای متقاطع متصل بهم تشکیل می شود. رساناهای زمینی، شبکه و اتصالات تمام تجهیزات و سازه ها را تشکیل میدهند. آنها باید ظرفیت حرارتی کافی را  داشته باشند تا بتوانند بالاترین جریان خطا را برای مدت زمان مورد نیاز عبور دهند.

رساناهای زمینی باید مقاومت مکانیکی لازم را داشته باشند .همچنین در برابر خوردگی از مقاومت کافی برخوردار باشند.

رساناهای زمینی افقی اگر در عمق 0.5 متر تا 1 متر دفن شوند، طبیعی است. در این صورت است مطمئن میشویم رسانای زمین ویژگی های زیر را دارد.

  • محافظت مکانیکی کافی دارد
  • در زیر خط سرما قرار دارد
  • زمین های اطراف هم خشک نخواهند شد.

در صورت وجود لایه هایی با مقاومت کم در زیر لایه سطحی، هدایت میله های عمودی ارتفاع با پایین سودمند تر است. میله های زمین، مقاومت در برابر شبکه را نسبت به تغییرات مقاومت فصلی در عمق دفن شبکه تثبیت میکند.

زمین پست فرعی 

نرده های پست فرعی

ارت نرده های فلزی اطراف پست زمینی اهمیت خاصی دارند چون پتانسیل های لمسی خطرناک میتوانند درگیر شوند. این حصار برای عموم مردم قابل دسترسی می باشد. اتصال به زمین با دو روش مختلف انجام میشود:

اتصال حصار به شبکه زمین به صورت الکتریکی و قرار دادن آن در منطقه شبکه یا به صورت جایگزین فقط در خارج منطقه.

اگر ارت پست هوایی به شبکه زمینی متصل باشند و بخشی از گسل به زمین پایه برج منتقل شود GPR کاهش می یابد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *