اثرات برق گرفتگی در بدن انسان

اثرات برق گرفتگی در بدن انسان

اثرات برق گرفتگی در بدن انسان

تماس با جریان الکتریکی می تواند اثرات مختلفی مانند درد، سوختگی یا حتی مرگ را به همراه داشته باشد. فاکتورهایی مانند مقاومت در برابر پوست، ولتاژ، طول زمان تماس، میزان جریان الکتریکی، در میزان بروز آسیب های الکتریکی تاثیرگذار است. بدن نسبت به اثرات جریان الکتریکی بسیار حساس است، از طرف دیگر عملکرد طبیعی سیستم عصبی و عضلانی بدن در اثر عبور جریان الکتریکی مختل می شود. زمانی که جریان از بدن شما عبور می کند، به انرژی گرمایی تبدیل می شود، این امر می تواند باعث سوختگی جدی، هم در داخل بدن و هم در پوست شما شود.

اگر نکات ایمنی هنگام استفاده از چوب استیک برق و چوب پرش برق را رعایت نکنیم، باعث عبور جریان الکتریکی از بدن می شویم. در ادامه این مقاله به اثرات فیزیولوژیکی ناشی از عبور جریان الکتریکی اشاره می کنیم.

اثرات فیزیولوژیکی عبور جریان الکتریکی از بدن

هنگامی که الکترون ها جریان پیدا می کنند توسط الکتریسیته مقاومت پیدا می کنند، این امر منجر به اتلاف انرژی به صورت گرما می شود. در صورت تولید بیش از حد گرما، ممکن است بافت سوخته شود. تفاوت بین سوختگی طبیعی و سوختگی ناشی از الکتریسیته در توانایی سوزاندن بافت و اندام های داخلی است. جریان های حدود 10 میلی آمپر می تواند شوک بسیار دردناکی ایجاد کند، هرچقدر جریان بیشتری از بدن انسان عبور کند آسیب بیشتری به بدن وارد می شود. جریان های بالاتر از 100 میلی آمپر کشنده است و اگر بدن انسان در مجاورت این جریان قرار گیرد نیاز به مراقبت های پزشکی فوری دارد. میزان جریان عبوری از بدن انسان به مقاومت الکتریکی بدن انسان و ولتاژ تامین شده توسط منبع بستگی دارد. بیشترین اثرات مربوط به جریان ناشی از گرم شدن بافت ها و تحریک عضلات و اعصاب است.

اثرات برق گرفتگی در بدن انسان

برق گرفتگی چه زمانی رخ می دهد؟

هنگامی که جریان از بدن انسان عبور کند باعث ایجاد برق گرفتگی یا شوک الکتریکی در بدن می شود. اندازه گیری شدت برق گرفتگی به میزان جریان عبوری (قانون اهم) بستگی دارد، از طرف دیگر مقاومت بدن نقش مهمی در میزان جریان عبوری برق از بدن را دارد. بسته به مقاومت بدن مرطوب (500 اهم) یا بدن خشک (1000 اهم) و نقطه تماس آن، اثرات متفاومتی بر جریان عبوری می گذارد. برش ها و خراش های عمیق پوست به کاهش مقاومت پوست کمک می کند. پوست به عنوان یک خازن عمل می کند و در صورت تغییر سریع ولتاژ، جریان بیشتری از بدن عبور می کند. پوست از 500 ولت به بعد تجزیه می شود و منجر به کاهش مقاومت بدن می شود، از طرف دیگر می تواند باعث آسیب به اعصاب و عضلات شود.

صدمات ناشی از برق گرفتگی

شوک الکتریکی می تواند باعث ایست قلبی، سوختگی در بافت ها و اندام ها، اسپاسم عضلات، اثرات جدی بر سیستم عصبی و سایر عوامل غیر منتظره شود. سایر اختلالات می توانند در هفته ها یا ماه ها پس از شوک بسته به اینکه از کدام اندام ها جریان عبور می کند، ظاهر شوند.

عامل دیگر که باعث ایجاد صدمات شدید در بدن انسان می شود، تاثیرات جریان متناوب و مستقیم بر روی بدن است. جریان متناوب با فرکانس پایین خطرناک تر از جریان متناوب و مستقیم با فرکانس بالا از همان ولتاژ است. جریان متناوب با فرکانس پایین باعث انقباض عضلانی می شود، در این حالت عضلات به طور غیر ارادی منقبض می شوند.

اثرات برق گرفتگی در بدن انسان

اندام های داخلی عمدتا تحت تاثیر سوختگی های الکتریکی قرار می گیرند، این سوختگی ها در اثر گرمای تولید در برابر جریان عبوری از بدن ایجاد می شود. سوختگی های اندام داخلی ممکن است باعث زخم، قطع عضو، از دست دادن عملکرد، از دست دادن احساس و حتی مرگ انسان شود. یکی از آسیب های الکتریکی، تاثیر بر روی عملکرد قلب است. از آنجا که جریان الکتریکی معمولا از مناطقی از بدن که دارای مقاومت کم است عبور می کند، قلب بیشتر در معرض خطر است.

جریان الکتریکی چه تاثیری بر روی عملکرد قلب می گذارد؟

1-آریتمی : عبور جریان الکتریکی از قلب می تواند باعث ایجاد سیستول یا فیبریلاسیون بطنی شود.

2-برادی کاردی : جریان الکتریکی می تواند باعث ایجاد تداخل در گره های سینوسی دهلیزی و دهلیزی بطنی شود، در نتیجه عملکرد قلب مختل می شود و قلب ریتم طبیعی خود را از دست می دهد.

3-آسیب عضلانی قلب : بیشتر حوادث سکته قلبی می تواند به دلیل انسداد عروق کرونر توسط لخته های خون یا اسپاسم ایجاد شود.

جریان الکتریکی چه تاثیری بر روی عملکرد مغز می گذارد؟

تأثیرات شوک الکتریکی بر مغز عبارتند از :

  • تغییرات عاطفی و رفتاری
  • از دست دادن حافظه
  • علائم افسردگی
  • خستگی عمومی
  • درد، ضعف عضلانی
  • سردرد، سرگیجه
  • مشکلات تمرکز
  • از دست دادن قدرت های ذهنی
  • اختلال یادگیری شنوایی و حافظه
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *