برق گرفتگی و روش های جلوگیری از آن

برق گرفتگی و روش های جلوگیری از آن

شوک الکتریکی ، یک خطر جدی است که می تواند منجر به جراحات و حتی مرگ شود.شوک های الکتریکی می توانند باعث سوختگی پوست ، درد عضلات ، تشنج ، نارسایی تنفسی و سکته‌های قلبی شوند.شوک الکتریکی می تواند هم در محل کار و هم در خانه اتفاق بیفتد.در اینجا چند نکته امنیتی برای جلوگیری از برق گرفتگی ارائه شده است.نکات ذکر شده در این مقاله را بخوانید و از نحوه جلوگیری از برق گرفتگی مطلع شوید.

  • تمام وسایل برقی خود را از آب و رطوبت دور نگه دارید و اگر دستانتان خیس است ، هرگز وسایل الکتریکی را لمس نکنید.آب یک هادی الکتریکی عالی است و باعث می شود جریان راحت تر در شرایط مرطوب و از طریق پوست مرطوب جریان یابد.
  • مراقب خازن ها باشید – خازن قطعه ای الکتریکی است که انرژی الکتریکی را در خود ذخیره می کند.خازن ها در دستگاه هایی مثل یخچال و فریزر یافت میشوند و آنها حتی زمانی که برق قطع است ممکن است شوک الکتریکی ایجاد کنند.پس زمان کار با دستگاه هایی که در ساختار آنها خازن وجود دارد ، احتیاط کنید و مطمئن شوید که خازن تخلیه شده است.
  • هنگام کار با برق و برای جلوگیری از شوک الکتریکی ، از دستکش های غیر رسانا استفاده کنید و کفش های عایق بپوشید و اگر مجبور به استفاده از نردبان هستید ، بجای نردبان فلزی از نردبان فایبر گلاس استفاده کنید.

جلوگیری از برق گرفتگی

  • سیم کشی تجهیزات را قبل از هر بار استفاده بررسی کنید و سیم های برقی آسیب دیده یا فرسوده را فوراً تعویض کنید.
  • برای حفظ امنیت کودکان از درپوش های پلاستکی برای پریز برق استفاده کنید.درپوش های پلاستیکی پریز برق مانع از وارد کردن اشیاء توسط نوزادان و کودکان کوچک در پریز می شوند و از آنها در برابر شوک و برق محافظت می کنند.
  • هنگام کار با برق و تجهیزات برقی ، منبع برق را قطع کنید.حتی وقتی منبع حذف شود ، ممکن است مقداری برق باقی بماند.برای اینکه کاملاً مطمئن باشید ، قبل از اینکه هر چیزی لمس کنید ، مدار را با مولتی متر خود تست کنید.
  • هنگام کار با برق از ابزارهای حرفه ای استفاده کنید.معمولا این ابزارها دارای گیره مخصوص لاستیک برای محافظت از کاربر در برابر برق گرفتگی هستند.به عنوان مثال یکی از ابزارهایی که کارگران برق هنگام کار با خطوط ولتار بالا استفاده می کنند ، چوب استیک برق است.برای اطلاع از قیمت چوب استیک برق با شماره های درج شده در سایت تماس حاصل نمایید.

برق گرفتگی و عوارض ناشی از آن

 اگر فکر می کنید کسی دچار برق گرفتگی شده است ، مراحل زیر را انجام دهید:

  • اگر فرد هنوز با منبع برق در تماس است ، هرگز او را لمس نکنید.چون لمس کردن شخص ممکن است جریان را از طریق شما عبور دهد.
  • در صورت امکان ، منبع برق را خاموش کنید.اگر این امکان وجود ندارد ، با استفاده از یک شیء غیر رسانا ساخته شده از مقوا ، پلاستیک یا چوب ، منبع را از فرد مبتلا دور کنید.
  • فورا با اورژانس تماس بگیرید.
  • هنگامی که شخص از منبع برق خلاص شد ، تنفس و نبض آن را بررسی کنید.اگر هم متوقف شده است و یا به نظر خطرناک یا کند است ، فوراً احیای قلبی را شروع کنید.
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *