روش های اجرای سیستم ارت

روش های اجرای سیستم ارت

امروزه، برای جلوگیری از خطر برق گرفتگی، از سیستم ارتینگ استفاده می کنند. منظور از ارت همان زمین (earth) می باشد.

به دلیل این که زمین رسانا و هادی جریان برق است و می تواند جریان های الکتریکی حاصل از تخلیه های الکتریکی و نشتی های آن مانند: صاعقه و غیره را از طریق سیم ارت به زمین وصل کرد تا آن ها را مهار کند. این سیستم در واقع نقش حفاظتی دارد، و از برق گرفتگی جلوگیری می کند. که به این روش زمین کردن یا ارتینگ گفته می شود. که اولین بار در انگلستان از این روش، برای مهار کردن جریان برق استفاده شد. در اکثر برج های تجاری و مکان های عمومی بزرگ موجود، در همه جای دنیا از سیستم ارتینگ برای جلوگیری از برق گرفتگی و خطرات ناشی از آن استفاده می کنند.

در این مقاله قصد دارم شما را با نحوه ی اجرای سیستم ارتینگ، و انواع روش های اجرای سیستم ارت آشنا کنم، پس برای کسب اطلاعات بیشتر لطفا در ادامه ی این مقاله با من همراه باشید.

روش های اجرای سیستم ارت یا زمین کردن به دو روش صورت می گیرند.

1- روش زمین عمقی :

در این روش ، یک چاه عمیق حفر کرده و از این طریق تخلیه الکتریکی را به چاه منتقل می کنند. در این روش باید به دو مسئله توجه داشت.

محل حفر چاه ارت:

محلی که برای حفر چاه ارت انتخاب می کنید، باید مرطوب باشد و با حفر عمق کمی از آن بتوانید سریعتر به رطوبت دسترسی پیدا کنید، به عنوان مثال : چمن زارها ، باغچه ها، فضای سبز، انتخاب مناسبی برای حفر چاه ارت می باشند.

عمق چاه ارت:

چاهی که می خواهید برای سیستم ارتینگ حفر کنید، با توجه به مقاومت زمین ، باید عمق آن بین 4 تا 8 متر و قطر آن 80 سانتی متر باشد.

به عنوان مثال : زمین های حاصل خیز و رسی به دلیل این که مقاومت کمتری دارند و زودتر به رطوبت دسترسی پیدا می کنید، چاهی که در آن ها حفر می کنید، عمق کمتری دارند، اما زمین هایی که سنگلاخی و سخت تر هستند، مقاومت بالاتری داشته و حفر چاه در آن ها عمیق تر خواهد بود، اما به طور کلی توسط دستگاه های مخصوصی که وجود دارد، ابتدا مقاومت زمین را بسنجید و سپس به حفر چاه ارت مشغول شوید. اگر با وجود حفر عمقی به اندازه ی 4 متر باز هم به رطوبت دسترسی پیدا نکردید، بهتر است دیگر ادامه ندهید و جای دیگری را برای چاه ارت انتخاب کنید. بعد از آن باید سیم ها را به یک صفحه مسی با استفاده از جوش نقره یا برنج محکم جوش دهید و سپس برای مسیر این سیم ها از چاه تا دکل حدود 60 سانتی متر شیاری را حفر نمایید، اگر مسیر هر دو سیم (سیم چاه ارت تا دکل و سیم ارت داخل ساختمان) یکی باشد، بهتر است هر دو سیم را ایزوله کنید.

روش های اجرای سیستم ارت

 

مسیر سیم ها باید کوتاه ترین مسیر و بدون پیچ و خم باشد. ابتدا 20 لیتر محلول آب نمک را در ته چاه بریزید و سپس بعد از 24 ساعت، حدود 20 سانتی متر از چاه را با خاک نرم یا خاک رس پر کنید، بعد از آن مقداری بنتونیت را با آب مخلوط کرده و از این دوغاب تهیه شده حدود 20 سانتی متر از چاه را پر کنید، هر چه این محلول غلیظ تر باشد، کیفیت آن نیز بهتر است. بعد از آن صفحه مسی گفته شده در بالا را به صورت عمودی در چاه قرار دهید و اطراف آن را از محلول بنتونیت تا قسمت بالای صفحه پر کنید، و به صورت مورب یک لوله پلیکا ی سوراخ شده را، روی صفحه قرار دهید و داخل لوله را تا نصفه ی آن شن بریزید، در خاک های مرطوب نیاز به استفاده از لوله پلیکا نمی باشد. و سپس دوباره اطراف آن را محلول بنتونیت بریزید، و سپس خاک معمولی با ماسه را به آن اضافه کرده و حدود 10 سانتی متر باقی مانده چاه را برای ورود آب های سطحی خالی بگذارید. مسیر سیم ها را نیز با خاک و بنتونیت پرکنید.

2- روش زمین سطحی:

در این روش سیم ارت را به سطح زمین وصل می کنند و یا در مناطقی که امکان حفر چاه های عمیق وجود ندارد، حدود 80 سانتی متر از سطح زمین را حفر کرده و سیستم ارتینگ را در آنجا اجرا می کنند. به این روش، روش زمین سطحی گفته می شود.

این روش بیشتر برای اجرا در مناطق شمالی و جنوبی، که ارتفاع از سطح دریا پایین تر است و مکان هایی که بین دکل و سایت فاصله طولانی تری داشته باشند و اطراف سایت پستی و بلندی کمتری باشد و در واقع منطقه مسطح و یک دست باشد، مناسب تر است، روش زمین سطحی به هفت مدل :

حلزونی، ROD، شعاعی، رینگ، مختلط، الکترو شیمیایی و شبکه ای قابل اجرا است.

روش های اجرای سیستم ارت

 

 

ارتینگ موقت به چه معناست ؟

ارتینگ موقت، به معنای قطع جریان برق و بستن خطوط یا به طور خلاصه به معنای قفل کردن شبکه ی برق، در زمانی که پرسنل مشغول به کار با این خطوط ، مثل زمانی که در حال تعمیر تابلو های برق هستند می باشد، که توسط چوب استیک برق، زمین کردن یا ارتینگ صورت می گیرد. دستگاه ارت موقت می تواند هر سه فاز را با هم به زمین وصل کند که از نظر سطح ولتاژ به سه روش ارت فشار قوی، متوسط و ضعیف اجرا می شوند.

مراحل اجرای سیستم ارت موقت:

  1. نصب میله ی ارتینگ
  2. استفاده از فازمتر برای اطمینان از قطع برق شبکه
  3. بستن کلاستر بار
  4. متصل کردن یک پایه جمپر ارت به کلاستر بار
  5. نصب جمپر ارت به فاز های دیگر
  6. نصب ارت موقت، در قسمت دیگر شبکه

نکته:پس از پایان کار، باید تمام مراحل گفته شده را از آخر به اول از هم جدا کنید.

ممنون که تا پایان این مقاله با من همراه بودید، امیدوارم توانسته باشم اطلاعات کافی در رابطه با سیستم ارتینگ یا زمین کردن در اختیارتان گذاشته باشم و این اطلاعات برایتان مفید بوده و استفاده لازم را ببرید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *